MENU
Nápověda
V databázi máme 3 519 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Přeskače Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 2 4872 6133 1122 9304 9243 4753 4363 8984 4443 282
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 2391 1141 8191 9761 8372 0032 3072 5982 8322 164
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 292283260329301382415560667520
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 018837411144012713900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9571 0296586142 6411 090587600946598

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přeskačí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 2161 1031 8041 9061 8151 9912 2922 5682 7932 141
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob -60-250398433410341387460499382
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 321323301334272395459607543435
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5916567427527468831 0431 0921 089804
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 308314307311324302319311558415
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 78668569828181
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 50525070556715152423

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,00 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 292283260329301382415560667520
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 195185174193211258295302390358
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3558444661796464632
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1614141100135097
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 462629902945555921364

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9571 0296586142 6411 090587600946598
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5575786586142 533940587500946298
Investiční dotace
Investiční dotace 4004510010815001000300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 018837411144012713900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0119108111201272900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 06926601320011100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 2892 7193 2012 7974 9322 5602 7463 1783 5152 907
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 9062 2583 1922 7974 4532 4682 3733 0532 9762 037
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 3834619047992373125539870

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.