V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Přehořov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 4405 9447 2648 1918 9016 1739 0818 36519 90110 598
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0334 3574 8165 3585 6095 1205 5096 4197 1277 566
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 139471343521243150155112188259
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1011 15247029838108423773
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2581 1159531 8422 7518653 3081 79212 2102 770

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přehořova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9974 3454 8095 1145 4495 0595 4666 3627 0887 402
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8189501 1241 2271 3591 2461 0021 1471 3421 466
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8419621 0009391 0388361 1711 3741 7871 617
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6691 7632 0262 3152 4002 2962 6203 1173 2203 241
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 467453426425435428421417434761
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5665688243248247
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 198212227204210244245645770

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 139471343521243150155112188259
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 26602734296655842243134
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 41384945454545454544
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 01116410000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7137220466849274510081

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 2581 1159531 8422 7518653 3081 79212 2102 770
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 9534558915762 448865234995562299
Investiční dotace
Investiční dotace 3 305660631 26630303 07479811 6482 470

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1011 15247029838108423773
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1011 1520323810842203
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004702660003570

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 5545 5346 3866 6988 7565 2939 2159 14121 8578 447
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 6864 4485 8344 1557 8084 8234 0245 8314 8385 979
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 8681 0855522 5439494705 1903 31017 0192 468

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.