V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Přední Výtoň Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 7518 52413 2799 7088 93711 68918 08711 10014 32615 725
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6586 3406 8987 3016 7636 0069 0619 31910 07211 643
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7449681 0469261 2721 0261 4161 1953 8803 373
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 09053 3526415864 2204 6810253562
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3503111 9848393174362 929586121147

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přední Výtoně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6586 2966 8627 2556 6325 8268 5828 5189 98111 386
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6739011 0761 1791 2801 1608969411 2121 234
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7209189398849757591 0281 1031 5951 341
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4321 6731 9052 1802 1962 0852 3032 5172 8552 703
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 1372 1372 2682 3631 5021 2273 6443 1783 4435 111
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 559516516497526410505743807893
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1381511581501541842063769103

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7449681 0469261 2721 0261 4161 1953 8803 373
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 70108797816398410902 455523
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5836986877159768109471 011785790
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1818171611125395864
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7314326311713311658682461 196

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3503111 9848393174362 929586121147
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 350252402457317436200170121147
Investiční dotace
Investiční dotace 0591 582382002 73041600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 09053 3526415864 2204 6810253562
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 09053 3523755864 2204 6810253170
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00026600000392

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 94310 5978 6987 5818 7949 98416 61310 59510 72514 075
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 6347 4434 8906 0686 1298 1227 2349 1059 0939 995
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3103 1543 8071 5122 6651 8619 3791 4901 6324 080

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.