MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Předmíř Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 4436 6048 2516 9528 5847 2348 9278 1279 0215 206
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3164 7235 0975 4445 0595 5956 2727 0177 3413 709
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7657257787117457248919021 072513
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0015037550600
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3631 1562 3617962 7438601 764202608984

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Předmíře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 2134 6094 9885 3224 9345 4696 1106 8697 1483 548
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9171 0831 2411 3431 2381 0241 1081 3191 425680
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9399478631 0228141 1731 2791 7111 519589
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7201 9232 2202 3002 2352 6232 9163 0773 0491 482
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 463476483472465430538476846545
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 111010101010228241242207
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16417117117517320941446744

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7657257787117457248919021 072513
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8164147476336602310943
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 634609570597639628691681806329
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111011651059090
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 49526166426075926751

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3631 1562 3617962 7438601 764202608984
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3631 1565203142 60659024520244951
Investiční dotace
Investiční dotace 001 8404831362701 5190160932

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0015037550600
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 001503700600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000550000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 1016 2429 6426 0287 4557 2637 8016 8708 0232 397
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 0865 0534 6363 2426 9065 2414 1475 5174 5462 340
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 151 1895 0062 7865492 0223 6541 3523 47657

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.