V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Předboj Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 62315 94319 94918 30719 32123 48322 48735 00433 74333 989
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 01110 81812 74714 41616 03816 57018 68221 93025 44927 150
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6581 7691 9061 9432 0052 3982 2612 5545 2344 266
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6202 6293 11026682 80042001550
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3347272 1861 6831 2691 7161 12310 5193 0452 523

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Předboje v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 63610 14511 99013 46015 43615 69417 84821 14824 82527 027
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0202 4802 7503 2093 8763 7993 3043 8314 7795 508
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5882 2412 4362 4412 9952 5383 8364 5536 3396 027
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 6294 0654 9216 0006 7336 9438 56410 32811 37412 047
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6866577046966167667006728661 324
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 478468737282931 5851 2851 859
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6666181 1111 0411 1441 5651 351179182262

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6581 7691 9061 9432 0052 3982 2612 5545 2344 266
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4611 5041 6041 7051 7062 1311 9492 2703 3462 963
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 20212121182131336445
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15028130000225745
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1622442532042822452812501 599513

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3347272 1861 6831 2691 7161 12310 5193 0452 523
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2032544161 4301 2021 702895642837405
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1314731 77025468142289 8782 2082 118

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6202 6293 11026682 80042001550
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01292 162080001550
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6202 50094826602 800420000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 35711 32718 59318 91014 85414 61226 45225 00530 32733 758
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 0419 05810 25314 26010 58311 80514 41615 61623 65625 396
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 3162 2708 3414 6504 2712 80712 0359 3896 6718 362

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.