V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pražmo Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 44710 99112 77014 12016 44415 49419 56820 34719 53020 945
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 1739 63810 59611 56212 55712 04413 35115 21217 02616 880
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8087911 0771 4416941 0972 0291 2211 3231 603
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 120334306000070
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3455301 0931 0873 1322 3534 1893 9131 1742 462

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pražma v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 1419 60910 53711 56212 53711 89713 13215 05216 85516 729
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0442 2752 5992 9133 2653 0962 5162 8393 3003 522
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0292 2582 2912 2082 5132 0632 9233 3674 3563 838
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9344 0364 6475 4375 6565 6536 5417 6497 8507 709
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 515487427438519502506475576774
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45504044393839605660716
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 574503534522546546608118113171

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8087911 0771 4416941 0972 0291 2211 3231 603
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 226215247301226355405483461382
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 158145369150173136541453448615
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 51111393115214
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4204304609902946031 074282300392

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3455301 0931 0873 1322 3534 1893 9131 1742 462
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4195307931 0874831 8536359155341 280
Investiční dotace
Investiční dotace 9264 20830002 6495003 5542 9986391 182

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 120334306000070
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10033430000070
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 200006000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 1679 13019 16413 90819 55117 07115 40717 17514 81518 860
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 2458 39310 08310 4029 0509 26610 01211 49911 29613 015
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 9217379 0813 50610 5027 8065 3955 6763 5195 845

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.