Obecní finance FREE
Hlavní město Praha Hlavní město Praha
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 70 782 897 | 74 242 565 | 77 763 182 | 88 642 648 | 95 351 712 | 96 941 215 | 105 636 412 | 120 335 910 | 140 780 639 | 141 021 948 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 47 093 258 | 51 248 763 | 55 078 072 | 61 037 657 | 66 410 202 | 62 991 552 | 70 715 350 | 80 461 737 | 95 548 954 | 97 210 769 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 4 341 085 | 3 559 090 | 2 452 601 | 3 936 199 | 4 180 719 | 5 054 372 | 4 346 868 | 6 823 504 | 11 109 518 | 9 239 414 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 36 753 | 49 332 | 38 961 | 44 818 | 36 368 | 61 462 | 113 119 | 343 686 | 238 742 | 655 688 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 19 311 801 | 19 385 381 | 20 193 547 | 23 623 973 | 24 724 424 | 28 833 829 | 30 461 075 | 32 706 982 | 33 883 425 | 33 916 078 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Prahy v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 45 425 882 | 50 028 547 | 53 955 498 | 59 354 095 | 64 931 289 | 61 788 278 | 69 620 264 | 79 370 393 | 93 610 304 | 94 438 657 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 11 334 623 | 13 281 560 | 13 837 215 | 15 588 962 | 17 718 803 | 16 801 709 | 13 918 755 | 15 265 531 | 18 855 832 | 20 642 792 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 10 210 262 | 11 642 151 | 12 017 985 | 11 623 843 | 13 401 799 | 10 978 867 | 15 904 710 | 17 838 350 | 24 584 528 | 22 223 596 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 20 354 306 | 21 433 681 | 24 454 458 | 28 627 073 | 30 164 091 | 30 092 707 | 35 556 788 | 40 589 156 | 44 132 632 | 44 564 360 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 800 207 | 827 195 | 840 382 | 853 812 | 859 854 | 1 370 542 | 1 406 266 | 1 445 560 | 1 458 078 | 2 575 158 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 1 129 674 | 1 192 327 | 1 241 005 | 1 238 473 | 1 284 297 | 770 761 | 829 008 | 1 427 339 | 3 110 146 | 3 264 626 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 1 596 810 | 1 651 633 | 1 564 454 | 1 421 932 | 1 502 445 | 1 773 692 | 2 004 738 | 2 804 456 | 1 469 088 | 1 168 126 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 6,90 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 4 341 085 | 3 559 090 | 2 452 601 | 3 936 199 | 4 180 719 | 5 054 372 | 4 346 868 | 6 823 504 | 11 109 518 | 9 239 414 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 151 678 | 173 498 | 177 505 | 186 161 | 199 918 | 197 157 | 224 950 | 275 136 | 319 247 | 366 606 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 36 | 730 | 387 | 685 | 1 015 | 1 234 | 1 423 | 2 181 | 2 052 | 2 820 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 1 110 380 | 939 310 | 1 113 862 | 1 457 267 | 2 116 189 | 2 650 146 | 1 635 063 | 4 577 241 | 7 007 827 | 4 954 269 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 3 078 991 | 2 445 551 | 1 160 847 | 2 292 086 | 1 863 597 | 2 205 835 | 2 485 432 | 1 968 947 | 3 780 392 | 3 915 718 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 19 311 801 | 19 385 381 | 20 193 547 | 23 623 973 | 24 724 424 | 28 833 829 | 30 461 075 | 32 706 982 | 33 883 425 | 33 916 078 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 17 678 735 | 17 493 149 | 19 783 253 | 23 085 370 | 23 915 673 | 28 328 889 | 29 612 251 | 31 403 867 | 32 924 409 | 32 735 063 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 1 633 067 | 1 892 232 | 410 294 | 538 604 | 808 751 | 504 939 | 848 823 | 1 303 115 | 959 016 | 1 181 015 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 36 753 | 49 332 | 38 961 | 44 818 | 36 368 | 61 462 | 113 119 | 343 686 | 238 742 | 655 688 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 51 | 396 | 309 | 5 043 | 574 | 188 | 713 | 355 | 2 533 | 8 004 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 36 703 | 48 936 | 38 653 | 39 776 | 35 794 | 61 274 | 112 406 | 343 331 | 236 210 | 647 684 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 58 341 556 | 61 959 970 | 70 310 190 | 81 981 858 | 80 684 954 | 88 034 745 | 89 649 360 | 104 822 902 | 111 511 551 | 118 062 252 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 48 244 644 | 51 140 776 | 57 872 144 | 64 557 696 | 67 558 303 | 73 582 186 | 74 926 640 | 82 800 592 | 90 120 385 | 91 519 286 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 10 096 913 | 10 819 194 | 12 438 046 | 17 424 162 | 13 126 651 | 14 452 560 | 14 722 720 | 22 022 310 | 21 391 166 | 26 542 966 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.