MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Hlavní město Praha Hlavní město Praha

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 74 242 56577 763 18288 642 64895 351 71296 941 215105 636 412120 335 910140 780 639141 021 94874 391 961
Daňové příjmy
Daňové příjmy 51 248 76355 078 07261 037 65766 410 20262 991 55270 715 35080 461 73795 548 95497 210 76946 885 034
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 559 0902 452 6013 936 1994 180 7195 054 3724 346 8686 823 50411 109 5189 239 4144 868 677
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 49 33238 96144 81836 36861 462113 119343 686238 742655 688172 747
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 385 38120 193 54723 623 97324 724 42428 833 82930 461 07532 706 98233 883 42533 916 07822 465 503

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Prahy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 028 54753 955 49859 354 09564 931 28961 788 27869 620 26479 370 39393 610 30494 438 65744 315 769
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 281 56013 837 21515 588 96217 718 80316 801 70913 918 75515 265 53118 855 83220 642 7929 853 625
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 642 15112 017 98511 623 84313 401 79910 978 86715 904 71017 838 35024 584 52822 223 5968 619 638
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 433 68124 454 45828 627 07330 164 09130 092 70735 556 78840 589 15644 132 63244 564 36021 692 731
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 827 195840 382853 812859 8541 370 5421 406 2661 445 5601 458 0782 575 1581 850 775
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 192 3271 241 0051 238 4731 284 297770 761829 0081 427 3393 110 1463 264 6261 653 459
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 651 6331 564 4541 421 9321 502 4451 773 6922 004 7382 804 4561 469 0881 168 126645 541

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 7,01 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 559 0902 452 6013 936 1994 180 7195 054 3724 346 8686 823 50411 109 5189 239 4144 868 677
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 173 498177 505186 161199 918197 157224 950275 136319 247366 606302 665
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7303876851 0151 2341 4232 1812 0522 8202 725
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 939 3101 113 8621 457 2672 116 1892 650 1461 635 0634 577 2417 007 8274 954 2691 527 331
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 445 5511 160 8472 292 0861 863 5972 205 8352 485 4321 968 9473 780 3923 915 7183 035 956

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 385 38120 193 54723 623 97324 724 42428 833 82930 461 07532 706 98233 883 42533 916 07822 465 503
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 17 493 14919 783 25323 085 37023 915 67328 328 88929 612 25131 403 86732 924 40932 735 06322 410 426
Investiční dotace
Investiční dotace 1 892 232410 294538 604808 751504 939848 8231 303 115959 0161 181 01555 076

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 49 33238 96144 81836 36861 462113 119343 686238 742655 688172 747
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3963095 0435741887133552 5338 0041 099
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 48 93638 65339 77635 79461 274112 406343 331236 210647 684171 648

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 61 959 97070 310 19081 981 85880 684 95488 034 74589 649 360104 822 902111 511 551118 062 25256 265 460
Běžné výdaje
Běžné výdaje 51 140 77657 872 14464 557 69667 558 30373 582 18674 926 64082 800 59290 120 38591 519 28647 161 007
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 819 19412 438 04617 424 16213 126 65114 452 56014 722 72022 022 31021 391 16626 542 9669 104 453

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.