MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Prachatice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 259 771275 254305 388338 561363 616333 349394 153416 931419 625225 936
Daňové příjmy
Daňové příjmy 161 511174 372190 107206 083193 220208 357241 544275 091276 909140 828
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 37 97241 00447 23852 10173 09551 71571 82464 60567 85440 807
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8832 2031 3535111 2249954 7344 2059131 972
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59 40557 67566 69079 86696 07772 28376 05073 03073 95042 329

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Prachatic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 151 511162 908178 693193 011181 706195 326224 563257 628258 454122 940
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 35 89138 06943 63548 66945 65836 80241 25050 81755 02526 334
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 30 81731 17830 62234 80128 09240 18146 43564 06857 13022 155
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 56 50463 25375 33578 35077 06589 866105 474115 006114 66555 756
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 1496 9527 1837 0817 0717 0617 7297 38113 2708 580
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7 4837 6256 9166 5375 6005 71410 70410 89711 1286 871
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13 66715 83215 00117 57318 21915 70312 9729 4597 2373 246

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 37 97241 00447 23852 10173 09551 71571 82464 60567 85440 807
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 8285 8396 1726 5094 5514 37114 2677 3979 4804 785
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 25 52025 37325 57534 12623 07124 32625 71426 21126 37714 474
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1972863613952823903 8647 5567 2852 533
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 4269 50615 12911 07145 19122 62827 97823 44224 71119 015

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59 40557 67566 69079 86696 07772 28376 05073 03073 95042 329
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 52 76254 57055 64961 31469 74967 86871 53768 05365 95731 682
Investiční dotace
Investiční dotace 6 6433 10511 04018 55226 3294 4144 5144 9777 99310 647

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8832 2031 3535111 2249954 7344 2059131 972
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6032 2031 022611 2247944 7343 5554631 972
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2800332450020106504500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 228 623255 585300 246418 896314 722285 252401 487350 291386 329228 239
Běžné výdaje
Běžné výdaje 174 503189 463193 416218 463231 620241 492253 286285 410300 019152 162
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 54 12166 122106 830200 43383 10143 761148 20164 88186 31176 078

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.