V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Povrly Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 51235 76339 24442 34145 47663 53350 37871 84771 14289 041
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 87828 13930 69933 60536 08634 06039 37746 04150 61552 032
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8605 0245 0145 9194 9166 3195 7687 2169 19520 269
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42379261787715082651 370838385
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7312 2213 2712 7383 70222 6474 96717 22010 49416 355

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Povrlů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 87828 13930 69933 60536 08634 06038 26544 11950 19551 504
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 5386 3027 1428 1539 9158 5817 1428 1249 67410 419
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 3876 0906 2016 0767 1515 6198 1579 52512 61911 210
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 62111 16212 57614 94914 40315 40418 23421 62422 70922 504
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4972 8812 6202 5712 7172 5392 5242 6532 7244 588
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2522074281831801623561 8842 1282 292
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5841 4961 7321 6731 7201 7551 852309341490

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8605 0245 0145 9194 9166 3195 7687 2169 19520 269
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6742 2342 3272 6541 6162 8191 5222 0452 7443 193
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7412 3402 3632 4962 2572 4712 6742 9352 7602 776
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5333201285551 0021 7101 431
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4404463217658427431 5171 2351 98112 868

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7312 2213 2712 7383 70222 6474 96717 22010 49416 355
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 4672 2213 2712 3953 3024 9613 6273 7404 07311 589
Investiční dotace
Investiční dotace 2640034340017 6851 34013 4796 4214 766

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42379261787715082651 370838385
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 42379261787712672651 370838385
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000002410000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 28 73926 41642 28633 83152 75971 04942 960108 37970 36292 224
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 86425 63238 92532 18736 87247 72840 31154 67353 31078 296
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 8757843 3601 64415 88723 3212 65053 70617 05313 929

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.