MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Postřelmov Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 58 90861 71876 61374 51073 73274 22296 34396 758104 39347 981
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 41640 44144 89948 60645 58950 54356 43966 90665 72032 652
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 55218 46719 58219 47818 30521 45224 59324 55727 53514 332
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17124 2568803 4671711 2142 6362 67538
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9232 7987 8755 5466 3712 2114 0972 6598 462959

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Postřelmova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 01838 89742 45445 31942 24946 65253 06862 38361 74329 583
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 9439 67310 96612 24111 3619 21810 28112 34413 2976 346
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 2208 2928 0989 1387 33910 45211 93215 95514 2435 524
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 06116 82619 92720 57520 13823 37927 12128 69428 58413 901
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5821 6441 6231 6311 6261 7121 6372 3493 1812 123
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1161061151071011071 5831 9221 7881 257
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 0972 3551 7251 6281 6831 7845151 119650431

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 55218 46719 58219 47818 30521 45224 59324 55727 53514 332
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15 68214 45815 60015 26213 81017 30818 03219 11218 78110 585
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 2663 3393 2413 7583 9793 5494 1024 5334 9442 440
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 231209212323278655265
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3744605294555135912 4578343 1551 041

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9232 7987 8755 5466 3712 2114 0972 6598 462959
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5992 7983 1861 9075 7212 2112 0342 6591 334959
Investiční dotace
Investiční dotace 32404 6893 63965002 06307 1290

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17124 2568803 4671711 2142 6362 67538
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 171258803 4671711 2142 6362 67538
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004 2510000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 91960 39369 78386 35080 96195 108103 83883 208103 55353 194
Běžné výdaje
Běžné výdaje 41 36545 54146 80049 30456 22060 24061 87967 36775 77435 099
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 55414 85222 98337 04624 74134 86841 95915 84227 77918 095

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.