MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Polerady Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 6897 4986 3967 70328 90012 22413 10015 02917 21425 079
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8673 5284 2424 9675 0026 7499 00513 07215 0467 950
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4436421 3721 9436 7133 0761 5141 2601 8041 881
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 30969389100130168600
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0703 25939478317 1852 3872 58152930315 247

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Polerad v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8243 4154 0774 6434 9086 4268 95713 05514 8887 645
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5387148741 0731 1231 1431 5882 4282 9951 434
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5336316638257441 3051 8943 2303 2961 281
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9691 2691 6251 8542 0282 9004 2545 7326 5613 223
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 533468597533512518490612800458
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1514191135256269581 0931 151
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2373172993474675351039514398

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4436421 3721 9436 7133 0761 5141 2601 8041 881
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2712791211133178388438337
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 172259248223206194308386796390
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2814152111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2412971 0821 6276 2952 7471 0274855701 154

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0703 25939478317 1852 3872 58152930315 247
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 706089764933851491911551 609
Investiční dotace
Investiční dotace 4 0003 19930570716 6922 0022 43233814813 638

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 30969389100130168600
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 15946974013010800
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 15023291600060600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 17513 4494 9164 40810 38531 48511 63412 46316 4288 515
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 2532 3683 3353 9834 2056 1368 7179 91111 0136 226
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 92311 0811 5814256 18025 3492 9182 5515 4152 289

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.