V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Poleň Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 46710 1638 0096 3766 4008 3948 6068 2399 5619 237
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9594 1354 7415 1305 3615 2265 6736 8027 7057 866
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2061 0492128177215379885551 315658
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000158191 239151110
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3024 9793 0564143102 612706866430713

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Poleně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 8454 0804 5364 9585 3615 0805 5916 3897 1827 504
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8199221 0421 1771 3191 2621 0241 1551 3661 476
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8108719258981 0198401 1901 3791 8151 621
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 5451 6291 8752 2102 2952 3022 6623 1313 2683 252
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 554520557520579522550522537929
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6766778158149155
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 111133130147142147158444671

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2061 0492128177215379885551 315658
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1458971457366063659024671 227548
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2118913433532313117
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 514121214113311
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3512046575712652545692

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3024 9793 0564143102 612706866430713
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3022796644143101 302706866430563
Investiční dotace
Investiční dotace 04 7002 392001 310000150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000158191 239151110
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000158191 239151110
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 0478 6758 6535 4633 9099 7896 5625 0406 4206 485
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 9203 1103 2094 6803 7734 8165 4754 7535 4185 961
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1275 5655 4437831364 9731 0872871 002524

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.