V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pohled Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 2119 86010 80215 03513 15113 32773 07038 62419 37418 736
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 2578 6409 59610 67611 39710 55511 54613 16615 08815 073
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6485266646827301 0492 0991 7542 7422 653
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1211532718317113402
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3056925413 6621 0211 69559 24123 5331 532608

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pohledu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0598 5489 52210 57611 28310 39811 38613 01114 67514 686
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7471 9162 3282 5952 9052 6632 1502 4412 8503 048
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7381 9692 0071 9072 1911 7392 4472 8463 6823 248
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5293 6124 0704 6984 9324 7765 4766 4626 6366 524
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6536757027907116597546537271 207
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25343334323133425420413
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 367341382552512530527184360246

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6485266646827301 0492 0991 7542 7422 653
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 22416017713719131926019086168
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 262222275402370333454437519460
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6555512552721 3991 693
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1561392071381652731 3331 056738332

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3056925413 6621 0211 69559 24123 5331 532608
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 1686924416763571 2544682 088482608
Investiční dotace
Investiční dotace 13701002 98666444158 77321 4451 0500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1211532718317113402
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1211532718317113402
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 7878 0117 62913 0409 9509 57690 45864 31511 47611 789
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 9765 8375 5616 8847 8937 2877 0178 0699 5589 225
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8112 1742 0686 1572 0572 28983 44056 2461 9182 564

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.