V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Podsedice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 30110 55113 35917 70859 08317 20112 72815 42916 55219 528
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8968 5069 67610 52311 18710 27311 23713 57115 29816 060
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9191 0319995265441 4689195057281 286
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22215292115691631865198
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4857932 1546 63847 1964 5455421 2675211 985

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Podsedic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8358 4239 54610 28911 16710 19111 22213 41415 20615 943
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5601 8632 1402 4073 0072 5082 0662 3512 7772 973
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6091 8211 8931 8592 0821 6842 4172 7933 6703 248
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1993 3383 8344 5104 3584 6205 4046 3446 6076 522
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1031 0451 0411 0571 0271 0351 0371 3111 2722 091
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 21202121281715314595644
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 344336617435664327283301286465

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9191 0319995265441 4689195057281 286
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3233515301083161 204598182220199
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2422622598397104133132118147
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11100000150500
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 353418209335131159188191239440

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4857932 1546 63847 1964 5455421 2675211 985
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3857551 0545514381 1465421 267321938
Investiční dotace
Investiční dotace 100381 1006 08746 7583 399002001 046

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22215292115691631865198
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2221529213691631865198
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000012000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 7208 3949 73115 92487 83717 50411 3088 76512 06013 311
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 3316 8387 2576 2948 2137 29511 1108 26911 79610 418
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3891 5562 4759 63079 62410 2091984962642 893

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.