MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Podsedice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 55113 35917 70859 08317 20112 72815 42916 55219 5289 369
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5069 67610 52311 18710 27311 23713 57115 29816 0608 108
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0319995265441 4689195057281 286517
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22152921156916318651980
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7932 1546 63847 1964 5455421 2675211 985745

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Podsedic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4239 54610 28911 16710 19111 22213 41415 20615 9437 796
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8632 1402 4073 0072 5082 0662 3512 7772 9731 416
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8211 8931 8592 0821 6842 4172 7933 6703 2481 260
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3383 8344 5104 3584 6205 4046 3446 6076 5223 170
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0451 0411 0571 0271 0351 0371 3111 2722 0911 298
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 202121281715314595644323
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 336617435664327283301286465330

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0319995265441 4689195057281 286517
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3515301083161 204598182220199148
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 262259839710413313211814752
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1100000150500156
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 418209335131159188191239440160

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7932 1546 63847 1964 5455421 2675211 985745
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7551 0545514381 1465421 267321938745
Investiční dotace
Investiční dotace 381 1006 08746 7583 399002001 0460

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22152921156916318651980
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2215292136916318651980
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000120000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 3949 73115 92487 83717 50411 3088 76512 06013 3117 672
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 8387 2576 2948 2137 29511 1108 26911 79610 4187 029
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5562 4759 63079 62410 2091984962642 893643

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.