V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Podhradí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 4887 9746 9778 4608 4178 92910 82011 03619 60423 689
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6426 2346 3576 9327 5637 2528 0069 10910 21311 217
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3582054486176014023097511 4041 514
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 039737155564060448126559
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4507991563542131 2162 5001 1277 86110 399

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Podhradí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4685 9636 1006 8207 3497 0867 8828 99310 09111 016
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2351 4951 3281 5181 7261 6301 3101 5781 8772 057
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0011 1311 1501 1411 3241 0781 6691 8612 4592 229
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9132 0732 3322 8062 9792 9553 5644 2254 4264 468
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0621 0161 0241 0891 0491 1431 0401 0221 0441 868
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13810810913228222290
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2442402572572612722867963105

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3582054486176014023097511 4041 514
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 715763903336383013330
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 18157279164168170167168194351
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 28141414154838480771538
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 787892348861219674307594

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4507991563542131 2162 5001 1277 86110 399
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 821991563542131 0632545671 4031 479
Investiční dotace
Investiční dotace 2 3686000001532 2465606 4588 920

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 039737155564060448126559
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 703737155564060448126559
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 336000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 2436 7912 6813 0175 63311 4208 7966 50121 10724 443
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 4352 5992 6812 9144 7134 0023 8995 6359 0779 789
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 8084 19301039207 4184 89686612 03014 654

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.