MENU
Nápověda
V databázi máme 3 519 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Podbořany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 138 990149 419193 562209 725186 900226 817243 409225 983242 330187 619
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 07199 265112 150127 181114 345122 897152 965159 183167 413124 912
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3559 62015 2279 0348 9868 86015 84411 08217 39718 200
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6046 75825 26113 5841 77242 1657 5088922 653
Přijaté transfery
Přijaté transfery 33 96033 77640 92459 92561 79852 89467 09255 62957 51941 854

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Podbořan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 88 69295 953107 918115 277109 552120 843136 431154 536165 836123 093
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 54521 97325 48428 44226 87922 06924 60429 29031 34224 224
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 18 21318 67518 36021 01317 06824 65228 18437 43632 96426 564
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 33 36737 85745 16747 30246 80555 11864 05867 35466 21448 834
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 9109 7529 8369 34410 38010 00410 0599 65923 75612 434
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 4553 2833 9624 0113 4503 6437 9739 2659 6959 255
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 2024 4115 1105 1644 9695 3571 5531 5331 8661 782

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 3559 62015 2279 0348 9868 86015 84411 08217 39718 200
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0282 2152 2122 1042 3912 2633 1282 9251 5961 095
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4093 2053 1533 1863 0953 4153 4753 6895 0773 218
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10619982916128
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 9084 1949 8433 7353 4913 1809 2324 45210 71213 878

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 33 96033 77640 92459 92561 79852 89467 09255 62957 51941 854
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 29 11933 56437 99142 67658 93652 89451 77153 65350 14341 450
Investiční dotace
Investiční dotace 4 8412122 93217 2492 862015 3211 9777 376404

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6046 75825 26113 5841 77242 1657 5088922 653
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 6046 75825 26111 0841 77242 1657 4988922 653
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002 5000010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 123 361137 552195 421198 617205 672202 347272 723228 964243 417201 705
Běžné výdaje
Běžné výdaje 103 325108 772143 114134 682137 510159 869202 341189 196182 070151 775
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 03628 78052 30763 93468 16142 47970 38239 76861 34749 929

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.