MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Počátky Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 54 37553 87161 28060 81373 346102 554120 75993 25889 17148 042
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 19137 25441 83144 12341 78347 39255 79960 80161 74931 986
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 8179 8908 2868 92612 09417 68221 51419 42914 6456 850
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1691015642479 911419102
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1986 62611 1087 72319 42327 56943 40513 01812 7679 203

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Počátek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 33 45635 90240 50343 10640 59645 51551 40457 66859 65429 730
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 5618 72810 03411 22410 5088 6719 62611 37512 3345 888
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 3377 4919 0948 4236 7989 84011 19314 73013 2175 126
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 45315 19016 60118 96418 65021 99825 44826 51726 51512 900
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3752 3782 5692 3972 3872 4272 4522 4274 3322 968
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9386247126094797562 3252 2432 6842 453
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7931 4911 4931 4881 7741 824360376573395

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 8179 8908 2868 92612 09417 68221 51419 42914 6456 850
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 0575 7984 2644 4137 58314 05115 04410 2176 0142 582
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8182 8522 8132 6982 9942 9153 0983 2783 5802 384
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 584088455372912 3584 1053 610885
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 8841 2011 1211 3591 1456261 0141 8291 4411 000

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 1986 62611 1087 72319 42327 56943 40513 01812 7679 203
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 0746 6266 8497 68611 4559 39024 29211 1388 3446 073
Investiční dotace
Investiční dotace 16 74604 259377 96818 18019 1131 8804 4233 130

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1691015642479 911419102
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1691015642479 911419102
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 76158 44454 49372 19772 681101 62081 49879 86398 54944 163
Běžné výdaje
Běžné výdaje 38 23939 64841 48044 55444 78863 03059 55068 20772 04833 749
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 52218 79713 01327 64327 89338 59021 94911 65626 50110 415

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.