V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pňovice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 09618 25218 23124 61425 30740 33844 48828 70930 40229 942
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 12411 98414 33215 39217 03316 26918 19621 50924 23424 826
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8412 5782 5413 6493 7384 0213 5943 9983 7643 841
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6762 785384025060730471
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4559059735 5734 51120 04822 6383 1302 404803

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pňovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 12411 98413 44015 23216 64715 85317 90521 17424 07624 665
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3592 6973 2083 7344 2544 0443 3963 9364 7115 054
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3532 7022 8202 8293 2722 6883 9294 6686 2315 528
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6644 9485 7116 9537 3647 3668 78010 58711 20711 099
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2801 1391 1501 1591 1541 1431 0411 2281 1382 035
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19212023223442605615703
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 448477531535582578717150174245

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8412 5782 5413 6493 7384 0213 5943 9983 7643 841
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4392 0692 0243 0972 8582 8012 6813 0963 2043 018
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 250327366290318313307289283364
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2222120000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 149179150260560905606613276459

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4559059735 5734 51120 04822 6383 1302 404803
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3165528261 1628035 3786664212 404803
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1393521484 4113 70814 67021 9722 70800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6762 785384025060730471
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 6762 78538402500730303
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000006000168

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 30713 25417 54827 72926 16855 80931 84822 92129 73331 946
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 75111 11912 69713 26416 90714 36215 48116 49420 31118 716
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 5562 1344 85114 4669 26241 44716 3676 4289 42213 230

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.