V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pňov-Předhradí Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 5767 6338 32310 54110 42645 58125 33017 29819 47816 963
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4346 8827 3388 3009 1789 0139 92112 36013 15214 483
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4425325146921 0484036649075 6682 081
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4792433540331 6833 662836113194
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2211944391 00816734 48211 0833 196544205

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pňova-Předhradí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 0706 6397 2338 0948 8628 7469 64111 40412 87813 227
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3211 5331 6721 8942 1832 1311 7572 0312 4352 619
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2471 4371 4551 4291 6741 4162 0282 4073 2032 846
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3452 5472 9523 5173 7663 8734 5355 4585 7625 714
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6796796687226776686727116971 228
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 28303476363132603612688
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 451414451457527626617193170132

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4425325146921 0484036649075 6682 081
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 45182041537693400277603758
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 194313297202295295232370477552
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2731056000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1761711962037616322604 589771

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2211944391 00816734 48211 0833 196544205
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 479194313258167897263193544205
Investiční dotace
Investiční dotace 2 9940126750033 58410 8213 00200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4792433540331 6833 662836113194
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4791233436333863 65230183164
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 012010401 297105353030

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 2536 4748 48510 4429 28661 96126 99716 59113 86213 483
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 0615 7426 0607 7968 0327 2608 41210 84213 26611 928
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 1927322 4252 6461 25454 70118 5855 7505961 555

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.