V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Plasy Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 53 32765 87665 88884 26389 84274 11889 94592 779124 923125 344
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 83542 81141 98145 76649 39546 58454 87764 11977 40273 951
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 4155 4507 0956 4118 5788 3139 37814 50318 68418 924
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5989 6508 5926585404 27613 0551 0521038 534
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 4797 9658 21931 42731 32814 94512 63513 10528 73523 936

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Plas v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 11237 36040 57644 56948 31845 09751 67560 51472 50470 958
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 7358 8309 32210 68112 24211 4619 62011 20113 73814 613
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 7887 7508 0427 9269 2277 46510 92913 04917 87815 677
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 20514 19616 29119 49720 76420 47724 42529 58832 10831 500
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6332 4362 5982 4852 5552 3822 4062 3202 7354 184
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9611 4201 3171 3319237481 0613 8053 6953 977
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 7912 7293 0062 6492 6082 5633 2335502 3501 007

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 4155 4507 0956 4118 5788 3139 37814 50318 68418 924
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 3733 2924 8314 1365 4494 7335 4049 19613 51211 917
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7451 8321 9411 9602 2352 9743 3473 7443 5474 275
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 204434214018951 598
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2773233203138906046261 1627291 135

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 4797 9658 21931 42731 32814 94512 63513 10528 73523 936
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 3796 4937 8198 42711 12812 55610 78913 02028 73517 377
Investiční dotace
Investiční dotace 10 9171 47240023 00020 2002 3901 8458506 558

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5989 6508 5926585404 27613 0551 0521038 534
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 8989 0207 9525585154 27613 0558521038 534
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 700630640100250020000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 69 30371 07476 16896 909108 03383 08279 26887 521111 22299 182
Běžné výdaje
Běžné výdaje 41 04345 45844 98151 54148 70443 80760 22775 277102 64877 645
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 28 26025 61631 18645 36959 32939 27519 04112 2448 57321 537

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.