V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Planá Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 116 027109 672123 154123 868133 087133 795133 941156 002182 829192 210
Daňové příjmy
Daňové příjmy 89 32579 67987 44794 098101 91297 650104 375121 300142 190139 549
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 53715 01815 43616 18114 53914 83514 13216 55919 37726 373
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 9434 81611 7354 1741 6463 2972 5387 5942 93910 709
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 22110 1598 5369 41414 99018 01312 89510 54818 32315 579

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Plané v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 69 95876 52483 00090 49699 03795 182101 216118 162138 293135 784
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 15 26718 36518 77221 49824 25222 64818 57220 82025 18827 760
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 13 76515 61515 89015 69717 96914 49520 86423 91332 43529 576
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 26 86228 62432 22538 60740 44939 76546 65354 34258 28359 274
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 0043 8874 1874 0593 9903 9903 8023 7894 0987 400
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8051 1201 0358618217178336 4306 3916 376
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9 2558 91210 8919 77411 55613 56610 4938 86811 8975 398

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 53715 01815 43616 18114 53914 83514 13216 55919 37726 373
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6152 4562 3812 8343 0452 8752 3353 1318 3768 303
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 9368 9128 8437 1066 9846 4216 4576 9131 7364 073
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2221564192323721 0531782 0614 4334 711
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 7643 4943 7946 0094 1394 4865 1634 4544 8329 286

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 22110 1598 5369 41414 99018 01312 89510 54818 32315 579
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 7417 2268 0918 98511 28916 56711 73910 04815 78014 295
Investiční dotace
Investiční dotace 6 8022 9334454293 7011 4461 1565002 5431 284

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 9434 81611 7354 1741 6463 2972 5387 5942 93910 709
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 9434 81611 7354 1741 6463 2972 5287 5942 93910 709
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 94 44493 590149 214117 587113 849112 529122 902153 037167 767162 682
Běžné výdaje
Běžné výdaje 79 12763 90269 04772 66090 93781 39083 547100 84799 810104 457
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 31729 68880 16744 92622 91331 13939 35452 19167 95758 225

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.