MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pištín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 55118 89018 76514 23317 98318 26223 37324 47819 44314 100
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0138 69110 24210 97310 02610 93112 85415 14115 6088 402
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3602 1713 0532 1022 6403 3172 4242 5672 9611 142
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 50247802063 46101770
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 1738 0285 4461 0805 3183 8084 6336 7706984 556

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pištína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7308 4039 53110 2779 60710 58312 16113 85714 8787 519
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9281 9822 5242 9352 4491 9952 2562 6812 8931 380
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6501 7151 7451 9771 6102 2932 6563 5183 1311 214
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0033 4734 0934 1714 4225 1306 0316 3316 2853 056
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0531 1011 0611 1041 0371 0581 0981 0442 0501 379
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3936212424242525379372
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 56978666668495258141119

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3602 1713 0532 1022 6403 3172 4242 5672 9611 142
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 343764389505261399722397568227
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7497401 0549588147391 0041 0251 462418
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 511111122421350131
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2636661 6106391 5642 178576724581366

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 1738 0285 4461 0805 3183 8084 6336 7706984 556
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7591 2243 6038702 1933 5235806723241 286
Investiční dotace
Investiční dotace 12 4146 8041 8432103 1252854 0536 0983743 270

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 50247802063 46101770
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 50247802063 46101770
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 46 8869 42215 05615 97612 56019 66619 34925 58114 58015 549
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 1558 96012 30011 1629 97116 51510 05012 89011 8348 327
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 38 7324632 7564 8152 5893 1529 29912 6912 7467 222

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.