V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Písečné Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 35711 01411 33511 81816 63516 90418 45815 95421 72121 053
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8238 8749 1599 76010 74410 81311 22613 01114 15615 448
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7071 0981 1811 1475 0701 4834 2631 0454 2353 706
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 643603436417029035984565230
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1849829615466504 3182 6101 8152 7651 670

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Písečného v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8108 8049 0659 74810 7079 95210 81512 40213 86514 557
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4691 6851 9672 1892 4632 4571 9392 2022 5862 768
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4561 7861 7711 6582 0101 5372 1932 5283 3452 949
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2463 2723 5544 0604 2704 1924 8685 7416 0205 924
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3021 7241 4191 5061 6091 4041 4291 5521 5202 483
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17161615282832297308305
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3193223383193263343538385128

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7071 0981 1811 1475 0701 4834 2631 0454 2353 706
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6451 0161 0319024 8151 1583 9258243 4302 934
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5946137197245206230220223240
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 32211111574410
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 0341048911710808121

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1849829615466504 3182 6101 8152 7651 670
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6539825025466504 3181 6877731 379920
Investiční dotace
Investiční dotace 53104590009231 0421 386750

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 643603436417029035984565230
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6436034364170290359841512
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000551218

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 42910 9719 4319 09313 60815 07817 10613 89323 79617 906
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 4956 4647 0288 61213 10913 23712 51212 34516 80614 692
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 9344 5072 4034824991 8424 5941 5486 9903 215

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.