V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Písečná Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 74310 94813 08041 70637 43221 41818 35625 07922 70925 868
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 16610 00811 28412 64913 94212 88614 72217 43519 84719 871
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3353915616694322 0882 1881 5971 2402 862
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 037261 5058000015
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2425121 21026 88323 0506 4451 4466 0461 6223 119

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Písečné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 1119 96511 21912 59613 60612 78914 65017 38619 72419 707
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1682 5072 8743 2723 6533 4392 8903 3573 9824 276
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1722 4472 5532 5072 8432 3123 3844 0265 3144 722
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2114 4385 1736 1696 4006 3407 5639 1319 5669 479
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 146148148150156160164173175314
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19222827252534566543709
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 394402444471529513615134144208

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3353915616694322 0882 1881 5971 2402 862
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 112141211223254250250299326338
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 111148150164157146261304371386
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7482747511111731
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3721126208201 6921 6769945421 407

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2425121 21026 88323 0506 4451 4466 0461 6223 119
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6893471 0021 0601 5442 7687311 678462314
Investiční dotace
Investiční dotace 55316520825 82321 5063 6767164 3681 1612 805

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 037261 5058000015
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0372608000015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 505000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 5755 8317 95632 50669 80113 74213 16014 19819 17227 999
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 0564 9215 9807 0439 2238 2438 0309 63212 03110 480
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5199091 97725 46460 5785 4995 1304 5667 14117 519

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.