V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Petrovice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 30 76921 00049 82332 04332 92140 14431 06742 14653 33145 454
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 77115 58119 66823 21122 71121 87620 70232 53644 15434 335
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4412 9505 5236 8257 2385 9895 8988 4407 9079 048
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 84039222 9862078943231 120245981 081
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 7182 0761 6461 8002 07711 9563 3479261 172990

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Petrovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 11913 96217 96418 88320 67219 29218 10629 88539 61029 063
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5933 0433 4934 0144 4804 2793 5703 9074 6375 081
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6313 0243 0152 9773 3482 7884 0744 5596 0405 456
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2305 5386 1237 3217 5407 6339 10510 37510 86910 941
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0308489519431 3851 0399271 1331 0671 516
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 44423948444161364496414
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5901 4684 3423 5813 8743 5113699 54616 5015 655

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4412 9505 5236 8257 2385 9895 8988 4407 9079 048
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 650254687594646685765577574708
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 3122 3474 5185 7466 1314 0983 9976 6216 0896 659
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1188101006114299525399
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4683413094743611 1451 1219427201 282

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 7182 0761 6461 8002 07711 9563 3479261 172990
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9922 0021 6461 8001 9772 4341 0936801 172990
Investiční dotace
Investiční dotace 19 35074001009 5232 25424600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 84039222 9862078943231 120245981 081
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 84039222 9862078943231 120245981 081
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 42 58432 89723 94230 75527 12233 81522 94527 72035 80043 132
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 84116 51120 07229 71124 63924 18121 63224 54933 34741 671
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 25 74316 3863 8701 0442 4839 6331 3133 1702 4531 461

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.