MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Petrovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 99729 93138 60631 89534 65538 48938 86946 76351 83221 338
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 72621 16923 31225 13924 24827 29531 10135 27236 01017 697
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1322 6013 1673 2893 2244 4825 3315 3175 5272 641
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 63340477391 4148072211191116
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 5075 75712 0513 4285 7685 9052 2186 17310 104883

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Petrovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 36120 52022 93924 86923 97426 85530 59834 81135 47217 697
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 2524 6835 4676 2345 9524 9665 5316 6347 0893 380
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 0104 0614 0814 7383 9035 6766 4968 6767 6512 966
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 9628 23910 03010 66210 69412 68814 76315 60515 3677 465
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5851 5801 6061 6361 6051 6941 7851 8172 8661 772
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4964822291391431791 4451 4561 6701 403
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0561 4751 5261 4611 6761 652578624830710

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1322 6013 1673 2893 2244 4825 3315 3175 5272 641
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9639441 5641 5701 5811 8322 9271 9931 603961
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2181 1661 2551 3181 3601 3661 6161 4451 874870
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 332222117931995280
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9474883454002811 2826719481 055531

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 5075 75712 0513 4285 7685 9052 2186 17310 104883
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0073 1262 7173 3285 4833 2372 0933 6233 400883
Investiční dotace
Investiční dotace 3 5002 6319 3341002852 6681252 5506 7040

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 63340477391 4148072211191116
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 63340477398448072211191116
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000057000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 01224 95739 79736 71829 10434 44831 43338 53849 51517 723
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 22920 36023 70923 72625 65125 96627 17433 19930 80216 944
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 7834 59716 08712 9933 4538 4814 2595 33918 713779

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.