V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Petrohrad Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 40810 57312 19215 89713 73713 59348 26327 05421 92521 251
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7858 5769 32410 20311 31610 51511 41521 29615 12916 113
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4324936337535455454 4622 5373 0122 889
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 32001 37891629 467391980476
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1591 5042 2353 5631 7852 5282 9202 8312 8031 773

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Petrohradu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6988 4049 23010 08310 91110 26511 17013 99014 67614 695
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6772 0252 2562 5272 8472 6892 1522 5152 8913 046
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6331 8441 9341 8582 1261 7282 4282 8733 7113 231
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2473 3803 9154 5764 7864 7395 4346 5176 6886 495
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7437367237217446997247117161 201
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 21292120181419583573565
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 37839038138139139541279197157

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4324936337535455454 4622 5373 0122 889
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4762312374213863424 0322 0202 2191 419
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5671705668889591215322
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1531111239603
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 90018632327590113333424540544

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1591 5042 2353 5631 7852 5282 9202 8312 8031 773
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5321 5041 5833 3571 0891 5991 8882 5462 603477
Investiční dotace
Investiční dotace 1 62706532066969291 0322852001 296

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 32001 37891629 467391980476
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 32001 37891629 467391980476
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 7278 32612 63813 33511 06913 85814 95425 21924 50721 934
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 9258 16611 28312 9959 42810 91412 71021 78222 31814 634
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8021601 3553401 6412 9442 2433 4372 1897 300

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.