V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Perštejn Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 24723 63524 40540 23227 95731 46730 76442 87839 40643 104
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 12616 61817 67920 17921 46420 59722 76525 78232 09130 473
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4574 6114 8445 4665 3875 3615 3445 4245 7217 783
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5304073371853571406338 79402 360
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1352 0001 54514 4027485 3692 0222 8781 5932 488

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Perštejna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 43315 72816 89619 31020 65819 57121 65324 76628 03329 462
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1233 7683 7924 4585 0564 7183 9204 4455 3045 686
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8513 2233 3343 3953 5173 1454 5545 2847 0336 222
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 7465 9076 7558 3399 1758 62910 18212 00012 65212 493
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7461 7361 8301 8461 6932 0341 9431 9831 9273 407
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12610410310289108968779351 380
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8419901 0811 1701 130937957176181273

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4574 6114 8445 4665 3875 3615 3445 4245 7217 783
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 5963 7703 8184 3454 3174 3434 1844 1944 3054 342
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 485622638693777812837892889905
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000110011
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3752193874282932063223375272 535

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1352 0001 54514 4027485 3692 0222 8781 5932 488
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8831 7261 5452 5696585 3692 0222 878725542
Investiční dotace
Investiční dotace 252273011 833900008681 946

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5304073371853571406338 79402 360
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5301073371853571406338 79402 360
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 030000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 78221 34517 80441 30720 37126 17534 85444 18632 51946 336
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 47219 02017 41121 71018 97525 22421 33127 41629 31734 856
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 3102 32539319 5971 39695113 52316 7693 20311 480

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.