V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Perálec Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 78510 8946 1036 2416 7726 4226 9977 0338 83711 519
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 9023 0443 5884 1524 3244 0464 5005 3146 2166 291
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0371 0691 3361 2681 0541 0009321 1731 0431 162
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1985487445230160
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6486 7756937781 3421 3731 5655451 5714 066

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Perálce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 9023 0083 4914 0914 3244 0104 4715 2806 2166 288
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6116568479831 1121 0278479831 2121 296
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6326937447478536829811 1641 5961 403
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2491 2761 5041 8351 9261 8722 1932 6402 8662 819
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 260238238235243233236240238414
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6555677208253286
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 143141151285185189207455269

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0371 0691 3361 2681 0541 0009321 1731 0431 162
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8648621 0849547848348491 046901976
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 56615980716253576788
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0131110001
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 11714518923319810330707497

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6486 7756937781 3421 3731 5655451 5714 066
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5841985636321 1821 3738924451 361526
Investiční dotace
Investiční dotace 646 57713014616006731002103 540

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1985487445230160
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1175487445230160
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 81000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 74914 0024 5165 5956 9444 5285 5276 0468 9657 583
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 1162 9073 3633 2855 9004 2874 4594 8706 1024 692
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 63211 0961 1532 3101 0432411 0691 1762 8632 891

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.