V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pěnčín Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 79110 03211 26412 78112 45213 59614 64422 06417 13618 949
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1957 9718 7239 81010 75110 33911 56813 86015 80516 493
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3211 1691 4791 4191 4861 4291 4399841 0331 919
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15100323152782539636291
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1248921 0621 2292011 5501 3846 256293246

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pěnčína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1577 8448 6229 72610 66810 23611 48313 72915 41715 848
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5371 8122 1372 4692 8582 6852 2492 5342 9783 211
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6181 8491 8721 8582 1521 7862 5822 9893 9393 519
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2023 3793 7984 5694 8014 8915 7726 7907 0907 062
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7457447407417537427467537511 347
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 27262834432318563523553
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 273547556111011699136156

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3211 1691 4791 4191 4861 4291 4399841 0331 919
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 715710693579646660645142225404
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 412346446488677625595657590654
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 481964712233628
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 145111243305161141197182214232

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1248921 0621 2292011 5501 3846 256293246
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1241535281 2292011 2681 3841 472293246
Investiční dotace
Investiční dotace 07395340028204 78500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15100323152782539636291
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1510032315278006291
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000025396300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 3826 5168 98112 6698 3829 5708 82316 1899 89112 146
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 1185 1396 1156 5477 7237 7686 2549 6299 42710 491
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2641 3772 8666 1236581 8022 5696 5604631 654

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.