MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Pečky Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 70 43881 64587 931101 500104 943117 383123 256201 464174 09781 462
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 41665 16773 18279 37575 98284 12696 957113 309115 71963 769
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3702 7173 0393 4853 7783 4389 19813 78123 58010 377
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2514732 02571727381 4775 42525
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 62813 74611 63816 61525 17729 64816 36272 89729 3737 291

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Peček v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 17164 28472 15578 38775 10883 37895 986111 180113 75459 321
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 40015 43617 88720 25819 19115 83518 02121 62823 36711 148
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 91213 42313 35815 39312 56418 09821 08528 23825 1849 766
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 22 76027 18832 84134 66734 44640 46847 87250 78250 54424 578
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 8524 8544 8774 9034 7934 6864 7564 7838 4117 104
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9289066666526076663 5604 9895 0244 873
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 3182 4782 5262 5153 5083 6246927601 2241 851

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3702 7173 0393 4853 7783 4389 19813 78123 58010 377
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 666689805715842605869703758506
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3201 4531 4981 6331 7141 7821 8502 1839 6706 277
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2826284473881024 0635 15210 4521 942
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3565497076918349502 4165 7442 7001 651

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 62813 74611 63816 61525 17729 64816 36272 89729 3737 291
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 35810 58910 58414 04822 85520 18015 90819 00214 5157 291
Investiční dotace
Investiční dotace 2703 1571 0542 5672 3229 46845553 89514 8580

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2514732 02571727381 4775 42525
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 25146125711053877025
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00122 0000612001 4005 4250

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 80 48763 32280 89778 624106 30486 050117 355190 227141 07669 372
Běžné výdaje
Běžné výdaje 47 06648 15353 14061 35276 79773 21780 16491 06492 74851 939
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 33 42115 16927 75717 27229 50712 83337 19099 16348 32817 433

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.