V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Pecka Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 18526 40127 96334 20732 33645 02348 19047 84949 15147 505
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 24017 69118 99720 64422 20621 26424 08028 63733 12832 258
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8805 5485 5954 8795 0676 79715 87514 13910 97012 443
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 161266232281 1744452186741477
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 9042 8973 1398 6563 88816 5178 0165 0064 6382 728

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pecky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 40116 77118 02819 73321 44420 18122 81026 15131 00830 889
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 7004 1984 3164 8375 4115 1194 2424 7846 0186 302
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2043 6213 7223 6433 4403 3874 8965 6747 9486 858
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 1696 6367 5448 96410 0339 28510 94712 88714 25413 796
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2531 2771 3231 3241 3171 2851 3181 3091 3072 265
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 130992561133061313371 3101 2751 366
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9459408668519389741 069188207301

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8805 5485 5954 8795 0676 79715 87514 13910 97012 443
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 3833 7463 5272 7843 3544 41613 92411 7287 0464 959
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2741 5591 8561 6651 4522 0461 4881 7881 9242 554
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 422111112381 5681 624
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2192412114282613244623854323 306

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 9042 8973 1398 6563 88816 5178 0165 0064 6382 728
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9792 0403 1392 3013 7155 8213 7412 9243 7552 728
Investiční dotace
Investiční dotace 2 92585706 35517310 6964 2742 0838830

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 161266232281 1744452186741477
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 161266232281 1744452186741477
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 41521 64224 97432 79031 44144 94538 41341 95837 56054 475
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 28917 51121 50423 02522 92427 32921 15630 69632 48735 851
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 1264 1313 4709 7658 51717 61617 25811 2625 07318 623

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.