MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Pecka Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 40127 96334 20732 33645 02348 19047 84949 15147 50522 504
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 69118 99720 64422 20621 26424 08028 63733 12832 25816 645
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5485 5954 8795 0676 79715 87514 13910 97012 4434 000
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 266232281 174445218674147774
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8973 1398 6563 88816 5178 0165 0064 6382 7281 785

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pecky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 77118 02819 73321 44420 18122 81026 15131 00830 88915 384
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 1984 3164 8375 4115 1194 2424 7846 0186 3023 000
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 6213 7223 6433 4403 3874 8965 6747 9486 8582 658
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 6367 5448 96410 0339 28510 94712 88714 25413 7966 690
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2771 3231 3241 3171 2851 3181 3091 3072 2651 731
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 992561133061313371 3101 2751 3661 098
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9408668519389741 069188207301208

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5485 5954 8795 0676 79715 87514 13910 97012 4434 000
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 7463 5272 7843 3544 41613 92411 7287 0464 9591 313
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5591 8561 6651 4522 0461 4881 7881 9242 5541 500
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 22111112381 5681 624466
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2412114282613244623854323 306720

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8973 1398 6563 88816 5178 0165 0064 6382 7281 785
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0403 1392 3013 7155 8213 7412 9243 7552 7281 785
Investiční dotace
Investiční dotace 85706 35517310 6964 2742 08388300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 266232281 174445218674147774
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 266232281 174445218674147774
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 64224 97432 79031 44144 94538 41341 95837 56054 47521 080
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 51121 50423 02522 92427 32921 15630 69632 48735 85118 313
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1313 4709 7658 51717 61617 25811 2625 07318 6232 767

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.