V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ovčáry Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 2126 0056 0246 70010 38311 97011 1779 95818 82414 594
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5034 9575 6756 1496 7586 3407 1308 3709 5009 710
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16793841221434321231171802 152
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17025122660011000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3729302531643 4835 1993 9131 4729 1442 732

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ovčár v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5034 9575 6756 1496 7586 3407 1308 3709 5009 710
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0441 2111 3711 8011 8071 6631 3711 5711 8641 942
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0291 1791 2199001 3451 0951 5861 8722 4802 139
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8822 0142 4702 8773 0283 0013 5454 2474 4644 303
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 263265296268271280266271274471
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18141620171621347354754
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2672743022832892843426263101

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16793841221434321231171802 152
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 0000150100028
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 30393219181815181828
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1617151633330311
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 12138378710741095961621 786

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3729302531643 4835 1993 9131 4729 1442 732
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3442871291642 7335 057262214282422
Investiční dotace
Investiční dotace 2764312407501413 6511 2578 8622 310

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17025122660011000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 825700011000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 16305266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 3283 9873 1674 3528 7818 4559 17214 2779 1385 665
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 2482 9832 7783 5312 6423 3834 2743 8134 5674 902
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 801 0033888216 1395 0724 89810 4644 571763

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.