V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ovčáry Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 41521 43720 03324 48824 37530 40624 97726 83632 73837 222
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 28915 93715 03521 86921 56621 53921 45723 37627 28332 948
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1234 3204 3211 2611 4911 4101 3842 2102 9813 012
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01682165651802402530115
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0031 1645951 1941 2537 2771 8961 2262 4451 146

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ovčár v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 28915 93715 03521 02520 68320 49121 09423 05727 19832 809
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8162 8922 8163 4943 9123 7423 0113 3764 2134 634
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1752 1862 2182 3162 6402 1573 0553 4324 7194 211
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0613 5854 4995 6965 9445 9136 8347 8098 4738 451
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 7976 7844 8778 8747 0217 0977 6287 8728 07614 837
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17222021203326453477479
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4234676056251 1451 5495401141 241197

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 1234 3204 3211 2611 4911 4101 3842 2102 9813 012
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5683 8353 7907167717427811 0551 7241 278
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 220243261246295264270667667700
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2222221150241423
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 332240268297423402333337349610

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0031 1645951 1941 2537 2771 8961 2262 4451 146
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1057825951 1941 1531 3251 0241 226408424
Investiční dotace
Investiční dotace 14 812382001005 95387202 037722

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01682165651802402530115
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01623065502000015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00801350130402530100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 26520 55626 16420 88617 38728 25220 43124 03525 48830 830
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 62713 87716 69814 04413 70413 06214 55418 59520 92523 842
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 6386 6799 4666 8413 68315 1905 8775 4414 5636 989

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.