Obecní finance FREE
Město Ostrov Karlovarský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 397 433 | 378 392 | 382 360 | 412 073 | 422 756 | 435 903 | 475 551 | 525 056 | 563 947 | 558 602 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 209 198 | 223 354 | 248 653 | 262 032 | 288 025 | 265 933 | 296 346 | 355 443 | 401 732 | 394 020 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 116 087 | 87 202 | 85 862 | 88 216 | 83 833 | 94 307 | 97 251 | 90 290 | 95 750 | 96 743 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 9 126 | 40 100 | 2 722 | 21 771 | 823 | 6 641 | 7 588 | 20 204 | 1 180 | 1 037 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 63 022 | 27 737 | 45 123 | 40 053 | 50 074 | 69 022 | 74 367 | 59 119 | 65 286 | 66 801 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Ostrova v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 195 933 | 210 742 | 228 010 | 251 922 | 273 956 | 255 649 | 283 913 | 343 654 | 388 641 | 382 357 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 45 802 | 52 217 | 55 735 | 63 120 | 71 440 | 66 125 | 53 864 | 58 881 | 68 932 | 73 871 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 41 342 | 46 736 | 47 483 | 46 360 | 52 540 | 42 234 | 60 261 | 67 759 | 88 511 | 78 087 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 79 991 | 85 655 | 96 308 | 114 085 | 118 291 | 115 888 | 134 787 | 154 150 | 159 412 | 156 829 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 8 335 | 9 092 | 8 447 | 9 274 | 8 938 | 8 690 | 8 479 | 9 377 | 8 805 | 25 438 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 7 723 | 6 361 | 8 441 | 8 805 | 8 623 | 7 077 | 7 816 | 20 821 | 29 276 | 31 381 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 12 739 | 10 682 | 11 596 | 10 279 | 14 124 | 15 636 | 18 706 | 32 665 | 33 704 | 16 750 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 116 087 | 87 202 | 85 862 | 88 216 | 83 833 | 94 307 | 97 251 | 90 290 | 95 750 | 96 743 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 50 854 | 33 886 | 40 756 | 41 563 | 42 063 | 41 693 | 44 001 | 36 048 | 33 924 | 38 728 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 44 641 | 43 587 | 34 852 | 36 733 | 34 114 | 34 495 | 35 900 | 32 133 | 37 521 | 38 416 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 1 634 | 147 | 2 165 | 103 | 574 | 2 105 | 433 | 5 791 | 9 944 | 6 477 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 18 959 | 9 582 | 8 088 | 9 817 | 7 082 | 16 015 | 16 917 | 16 317 | 14 361 | 13 123 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 63 022 | 27 737 | 45 123 | 40 053 | 50 074 | 69 022 | 74 367 | 59 119 | 65 286 | 66 801 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 40 259 | 27 670 | 33 985 | 37 509 | 46 563 | 64 682 | 52 381 | 48 983 | 54 796 | 43 140 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 73 199 | 10 235 | 11 138 | 2 544 | 3 511 | 4 340 | 21 986 | 10 136 | 10 490 | 23 661 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 9 126 | 40 100 | 2 722 | 21 771 | 823 | 6 641 | 7 588 | 20 204 | 1 180 | 1 037 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 9 126 | 40 100 | 2 572 | 1 592 | 823 | 1 591 | 7 588 | 20 204 | 1 180 | 1 037 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 0 | 150 | 20 179 | 0 | 5 050 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 373 496 | 392 196 | 392 687 | 357 920 | 420 598 | 458 134 | 426 775 | 507 609 | 574 008 | 536 945 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 258 943 | 276 066 | 289 625 | 298 362 | 314 564 | 334 037 | 347 049 | 367 293 | 434 111 | 439 765 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 114 553 | 116 130 | 103 062 | 59 558 | 106 033 | 124 097 | 79 726 | 140 316 | 139 897 | 97 180 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.