V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Ostrov Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 397 433378 392382 360412 073422 756435 903475 551525 056563 947558 602
Daňové příjmy
Daňové příjmy 209 198223 354248 653262 032288 025265 933296 346355 443401 732394 020
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 116 08787 20285 86288 21683 83394 30797 25190 29095 75096 743
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 12640 1002 72221 7718236 6417 58820 2041 1801 037
Přijaté transfery
Přijaté transfery 63 02227 73745 12340 05350 07469 02274 36759 11965 28666 801

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ostrova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 195 933210 742228 010251 922273 956255 649283 913343 654388 641382 357
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 45 80252 21755 73563 12071 44066 12553 86458 88168 93273 871
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 41 34246 73647 48346 36052 54042 23460 26167 75988 51178 087
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 79 99185 65596 308114 085118 291115 888134 787154 150159 412156 829
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8 3359 0928 4479 2748 9388 6908 4799 3778 80525 438
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7 7236 3618 4418 8058 6237 0777 81620 82129 27631 381
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 12 73910 68211 59610 27914 12415 63618 70632 66533 70416 750

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 116 08787 20285 86288 21683 83394 30797 25190 29095 75096 743
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 50 85433 88640 75641 56342 06341 69344 00136 04833 92438 728
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 44 64143 58734 85236 73334 11434 49535 90032 13337 52138 416
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 6341472 1651035742 1054335 7919 9446 477
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 18 9599 5828 0889 8177 08216 01516 91716 31714 36113 123

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 63 02227 73745 12340 05350 07469 02274 36759 11965 28666 801
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 40 25927 67033 98537 50946 56364 68252 38148 98354 79643 140
Investiční dotace
Investiční dotace 73 19910 23511 1382 5443 5114 34021 98610 13610 49023 661

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 12640 1002 72221 7718236 6417 58820 2041 1801 037
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 12640 1002 5721 5928231 5917 58820 2041 1801 037
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0015020 17905 0500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 373 496392 196392 687357 920420 598458 134426 775507 609574 008536 945
Běžné výdaje
Běžné výdaje 258 943276 066289 625298 362314 564334 037347 049367 293434 111439 765
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 114 553116 130103 06259 558106 033124 09779 726140 316139 89797 180

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.