MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Ostrov Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 378 392382 360412 073422 756435 903475 551525 056563 947558 602284 679
Daňové příjmy
Daňové příjmy 223 354248 653262 032288 025265 933296 346355 443401 732394 020185 343
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 87 20285 86288 21683 83394 30797 25190 29095 75096 74351 779
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 40 1002 72221 7718236 6417 58820 2041 1801 037866
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 73745 12340 05350 07469 02274 36759 11965 28666 80146 691

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ostrova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 210 742228 010251 922273 956255 649283 913343 654388 641382 357173 563
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 52 21755 73563 12071 44066 12553 86458 88168 93273 87135 288
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 46 73647 48346 36052 54042 23460 26167 75988 51178 08730 277
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 85 65596 308114 085118 291115 888134 787154 150159 412156 82976 197
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 0928 4479 2748 9388 6908 4799 3778 80525 43816 556
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 3618 4418 8058 6237 0777 81620 82129 27631 3819 811
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 68211 59610 27914 12415 63618 70632 66533 70416 7505 434

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 87 20285 86288 21683 83394 30797 25190 29095 75096 74351 779
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 33 88640 75641 56342 06341 69344 00136 04833 92438 72819 939
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 43 58734 85236 73334 11434 49535 90032 13337 52138 41622 156
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1472 1651035742 1054335 7919 9446 4772 250
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9 5828 0889 8177 08216 01516 91716 31714 36113 1237 435

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 73745 12340 05350 07469 02274 36759 11965 28666 80146 691
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 27 67033 98537 50946 56364 68252 38148 98354 79643 14031 131
Investiční dotace
Investiční dotace 10 23511 1382 5443 5114 34021 98610 13610 49023 66115 560

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 40 1002 72221 7718236 6417 58820 2041 1801 037866
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 40 1002 5721 5928231 5917 58820 2041 1801 037866
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 015020 17905 05000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 392 196392 687357 920420 598458 134426 775507 609574 008536 945308 580
Běžné výdaje
Běžné výdaje 276 066289 625298 362314 564334 037347 049367 293434 111439 765229 861
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 116 130103 06259 558106 033124 09779 726140 316139 89797 18078 719

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.