V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ostroměř Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 51622 90626 31631 35426 00228 27139 19433 55648 88736 167
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 82717 13118 81920 67322 53220 71624 29128 00931 29132 967
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1759146279698659571 0329831 3921 700
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3887607272500341952
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 4764 7746 8119 7052 5796 34813 8714 53016 0091 499

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ostroměře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 82217 10018 78620 64022 48820 71224 29128 00931 29132 967
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 5214 0404 5355 2655 9375 5064 5995 2176 1196 639
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 7733 7224 2873 8414 3913 5185 1506 0147 8767 051
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8546 6237 3919 4439 8859 65611 50913 65214 18314 147
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7571 7951 7371 8341 8801 8392 8032 8782 8494 759
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 645146421553033365062
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 852868790214240163199212215309

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1759146279698659571 0329831 3921 700
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 444188181204138113149481360515
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 164174142145133138200265347553
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111212322712
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 556551303618591703680235678619

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 4764 7746 8119 7052 5796 34813 8714 53016 0091 499
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1131 3832 0071 5512 3062 9421 9701 0662 525751
Investiční dotace
Investiční dotace 10 3633 3914 8048 1542733 40611 9013 46513 484748

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3887607272500341952
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3887607272500341952
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 05018 41224 10126 98620 40527 67536 17331 30742 08437 326
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 75512 42311 11412 23415 78021 23815 98717 87918 23722 639
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 2945 98912 98714 7524 6256 43820 18613 42823 84714 687

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.