MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ostrá Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 8999 91412 97612 58917 97919 95214 79729 91319 2759 725
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3748 1378 7349 6349 20310 07411 48713 24214 2588 168
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5311 2811 9842 2491 7212 3162 1002 6473 0351 341
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 797571645864902118336225157
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 1974402 0931216 5647 5421 02713 9871 75759

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ostré v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2287 9888 6229 4538 9229 86411 27012 99614 0667 818
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4291 7601 9922 2672 1361 7501 9792 3902 6671 273
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4691 5321 4891 7251 4022 0242 3483 1432 9041 127
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6383 1023 6653 8813 8454 5265 3325 6525 8142 835
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0571 0349499529519849001 0491 7511 850
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 657836866042632678801644
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 569483492542528537808412989

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5311 2811 9842 2491 7212 3162 1002 6473 0351 341
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7367527758237881 2671 0421 2541 464466
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 599324653740759765758879946606
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 38181984996147
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 158187538678169275291508623222

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 1974402 0931216 5647 5421 02713 9871 75759
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 13344029612186226617593016359
Investiční dotace
Investiční dotace 14 06401 79705 7037 27685213 0571 5950

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 797571645864902118336225157
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 70141491470183363918
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 728431635373432100186139

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 2755 09211 7209 27217 64419 34210 59729 07038 9318 637
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6874 2796 9006 8507 6157 9279 15410 73310 5787 340
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 32 5888144 8202 42210 03011 4151 44318 33728 3531 297

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.