MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Oskava Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 28428 51632 92231 08132 55545 59836 49839 43437 94018 247
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 52521 82423 71425 34023 90326 60529 28733 24634 80816 610
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7463 2522 3881 5234 1071 6393 5853 0342 1661 083
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 31752185114508643260439
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6953 3896 6354 1054 03617 2893 5953 094963515

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oskavy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 52521 82423 71425 34023 90326 60529 28733 24634 80816 610
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 5324 9435 4766 1315 7404 7365 2466 2686 7573 220
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2724 2484 1214 6903 7915 4506 1878 2587 3532 851
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 8398 62810 14410 55810 39812 18714 06914 85414 7587 176
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 9712 9222 9552 9212 9253 1702 7042 7874 4282 216
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4042464281448828681 194929
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8711 0419739989691 018199211319218

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7463 2522 3881 5234 1071 6393 5853 0342 1661 083
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 331410432487517401754834965686
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1482 5048267839759792 1121 179736113
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000111016973
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2683371 1302532 6142597171 020295210

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6953 3896 6354 1054 03617 2893 5953 094963515
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1331 3322 2001 9334 0363 8013 5951 525754515
Investiční dotace
Investiční dotace 5632 0574 4342 171013 48801 5692090

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 31752185114508643260439
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 31752185114508643260439
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 65329 68029 41425 61631 09858 82926 64930 39634 37818 446
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 29922 98318 18121 96023 99635 62426 64927 52231 57614 371
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 3556 69711 2333 6567 10223 20502 8742 8024 075

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.