V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Oselce Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 1617 5068 3348 75613 52615 49214 59813 66513 74312 064
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 0924 9575 3566 0636 3417 0377 1578 1678 9758 903
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8011 9772 8422 1546 8755 6486 4074 9902 5702 058
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034156011532288285
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2685371224791962 8051 0334801 3711 099

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oselců v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 3174 6384 9985 6355 9925 7406 2637 1328 2068 366
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0621 1901 2041 3721 5251 4591 1751 3181 5721 674
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8759751 0211 0071 1449451 3341 5422 0461 802
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6991 7882 0682 4862 5762 5882 9853 5033 6813 619
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 456465465526503506503487543888
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13131313111211232310305
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 212208227231233232254505279

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8011 9772 8422 1546 8755 6486 4074 9902 5702 058
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 3151 4232 3191 7046 2855 1826 0604 4992 2531 554
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 455547453359543433338455269418
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 271423372373
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 300559044292341184

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2685371224791962 8051 0334801 3711 099
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1185371222291962 8051 0334801 3201 099
Investiční dotace
Investiční dotace 150002500000500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034156011532288285
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 034156011532228285
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 0936 0546 8038 3468 85411 15110 1519 84810 35812 798
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 7255 7426 3977 5658 7929 5939 6029 62410 08812 139
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 368312406781621 559549224269659

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.