V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Osek Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 101 40296 347103 802117 962102 872102 304109 488128 788141 282146 153
Daňové příjmy
Daňové příjmy 54 81957 98878 75490 14086 85280 81684 35197 618111 890112 949
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 35 22929 06613 86413 22410 41611 34612 33417 32918 53226 602
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5235931 6645101702294265831903 125
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 8328 7009 52014 0885 4349 91412 37713 25810 6703 478

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oseku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 53 86257 22778 04288 99486 37779 97983 95196 754110 991111 929
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 02413 79615 59617 73519 94418 58715 12016 93719 92321 194
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 93013 38513 71113 42915 36012 35317 52220 11426 30723 099
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 23 72124 54027 79433 04234 57733 89739 19945 70347 37846 407
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2722 2362 2922 4382 4022 4122 3632 2982 3643 912
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9079039638738678031 1993 1593 0773 883
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 0082 36717 68721 47613 22611 9268 5478 54311 94313 434

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 35 22929 06613 86413 22410 41611 34612 33417 32918 53226 602
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9964 1874 3413 9911 4001 1941 7073 0454 2876 222
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 0136 2616 3086 2006 0396 4756 4627 0187 72913 622
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15636836973173862 1593 165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 26 20518 6122 8462 6632 9713 6744 1476 8794 3583 592

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 8328 7009 52014 0885 4349 91412 37713 25810 6703 478
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 8327 9779 5207 6195 4349 91410 1964 4394 2533 369
Investiční dotace
Investiční dotace 19 86572306 469002 1808 8196 417109

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5235931 6645101702294265831903 125
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 5235931 6645101702294265831903 125
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 100 09592 252112 086107 951107 586117 474147 776121 895137 246148 236
Běžné výdaje
Běžné výdaje 77 93581 67676 51887 93874 39591 29888 39192 20599 052123 130
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 16010 57635 56820 01333 19126 17659 38529 69038 19425 106

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.