MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Osek Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 69117 99116 05713 95614 01615 70516 17118 23020 11010 233
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5378 7118 99810 1889 54110 50912 02213 34513 8507 238
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0112 0091 9751 9541 9271 9212 4112 9043 5162 174
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 1371 6975391832403528093620
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0065 5744 5451 6312 5453 2351 7031 7011 808802

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oseku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4578 2868 6799 6129 09710 10211 71612 90913 2496 414
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6772 0152 1342 4632 5591 9292 1922 5382 7411 307
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7001 7371 5991 8781 5342 2122 5793 3182 9571 147
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1153 5223 9484 2243 9814 9475 8565 9825 9342 886
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6396336426666426386816681 162673
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 171821201919324318325314
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 308361335360362357838513088

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0112 0091 9751 9541 9271 9212 4112 9043 5162 174
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1911 0531 1901 1631 2781 1861 4191 4691 4991 091
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 645556543537391340543705729292
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 631099913174639490
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 169396232245250386436556649301

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 0065 5744 5451 6312 5453 2351 7031 7011 808802
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 7884 1453 2191 3642 2553 2351 7031 4851 808802
Investiční dotace
Investiční dotace 2171 4281 3262672900021600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 1371 6975391832403528093620
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 1371 6975391832123528093620
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000280000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 04614 28016 7849 8619 64814 27113 30722 31918 0576 739
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 36712 45212 3819 3518 33311 36611 31511 09912 0876 639
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6801 8284 4035101 3152 9051 99211 2205 971101

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.