V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Osečná Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 56 64933 79234 15151 21747 66240 32546 27050 96268 46869 062
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 36223 60222 18024 32726 36821 99131 34232 05733 87434 429
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8753 8534 6094 8818 7525 9285 3207 60712 82814 775
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 34441969656833349223 517483678
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 3785 8966 39321 35312 45912 0718 6877 78021 28319 180

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Osečné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 26723 50321 97224 18526 29221 85731 26431 80233 11233 563
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1423 8874 2124 9125 5595 2734 4124 9655 9676 436
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0753 5173 6543 6664 2133 4585 0605 8427 8266 981
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 0786 4437 4019 0109 4839 47611 30913 27014 07314 011
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1461 1881 3131 2931 2591 3321 2571 2871 2472 083
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2483202932873425387281 5091 6381 994
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 5778 1475 1005 0165 4351 7808 4984 9292 3612 058

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8753 8534 6094 8818 7525 9285 3207 60712 82814 775
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0131 5652 2942 4842 3972 2262 2163 7287 3086 322
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4061 8061 7802 0782 1242 1582 1933 1663 2123 177
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11011211599516
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4554825343184 2311 5429107131 7094 760

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 3785 8966 39321 35312 45912 0718 6877 78021 28319 180
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 8693 1584 1584 8203 4854 1323 3174 7154 0123 439
Investiční dotace
Investiční dotace 23 5092 7382 23516 5338 9747 9395 3703 06517 27115 742

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 34441969656833349223 517483678
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 34441969656832775033 517483678
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000057419000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 54 40721 27130 44258 10239 68044 48239 87442 05873 61141 528
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 05318 10320 91230 91220 89021 62524 36129 11633 53333 949
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 3543 1689 53027 19018 79022 85715 51312 94240 0797 579

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.