V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Onomyšl Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 1905 5586 5738 4836 9398 55813 57010 62311 05714 222
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1994 5625 0225 4625 8225 6176 2107 1578 0288 594
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8999169108648949501 1061 0171 5151 838
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3835661 747938424184433646
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5477754091311 1495 8362 4061 4813 144

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Onomyšle v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0844 4344 9095 3495 6965 4705 9236 9267 8418 406
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8079131 0581 1901 3281 2611 0141 1921 4221 545
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7558879248981 0168381 1801 4271 8871 699
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4621 6241 8722 2102 2882 2952 6403 2343 3973 408
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8467898007918027867997958081 402
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15151413121512232276279
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 198206242247249274279465274

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8999169108648949501 1061 0171 5151 838
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 242220215128180231289183211348
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 588599597600627625646702909938
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00110000132203
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6996981358694172131262348

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5477754091311 1495 8362 4061 4813 144
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5477754091316531 2393704193 144
Investiční dotace
Investiční dotace 000004964 5982 0351 0620

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3835661 747938424184433646
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 38316320788424184433646
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004031 7281500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 3993 8393 37812 4489 0914 78616 3978 7849 00613 358
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 0232 8532 8113 8293 4473 4905 1574 3955 96912 218
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3769865668 6185 6451 29611 2404 3893 0371 141

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.