MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ondřejov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 04932 22148 91230 52536 02540 58146 04472 25154 21324 791
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 31422 71726 61025 77825 83628 88832 91537 83439 05320 454
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4435 1075 4463 1545 6567 4308 3416 87211 0342 287
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8362055367351011613115 5161 1101 005
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4564 19216 3208584 4324 1024 75712 0293 0161 044

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ondřejova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 31422 71726 61025 77825 57028 88832 78137 54539 05320 454
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6935 5636 6036 3186 2225 3966 0387 1627 7863 717
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6254 8394 9475 0184 1886 1527 0539 3208 3453 237
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 4429 79812 14711 32111 46013 74716 02916 77416 7448 145
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1061 1151 1461 4791 3891 1451 2541 2822 2312 478
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4439443644402 1512 6393 1042 620
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4031 3641 7231 6052 2682 408256368843258

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4435 1075 4463 1545 6567 4308 3416 87211 0342 287
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4892 4332 5991 9113 9906 2186 4812 8293 390884
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3672723102234763553506081 026468
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21112221 5155700
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5852 4002 5361 0191 1898561 5091 9206 047934

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4564 19216 3208584 4324 1024 75712 0293 0161 044
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9161 5622 8355444 4322 1161 8695828021 044
Investiční dotace
Investiční dotace 7 0572 63013 48531501 9862 88811 4482 2150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8362055367351011613115 5161 1101 005
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 830552381531011613115 5161105
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 615029858200001 0001 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 52024 44540 25328 32627 00538 10145 90578 18078 46214 251
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 08216 52319 50524 55819 41619 62121 48323 55426 66914 075
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 4397 92220 7473 7687 58818 48024 42254 62751 792177

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.