V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Oloví Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 39724 34925 99328 35430 84231 26033 08738 95546 96549 858
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 47320 81522 00523 77025 83823 84426 36330 12533 89734 513
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8771 8211 6861 5171 1801 8001 8784 1912 8534 773
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3911222102274034351 1511 6601 023858
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 6551 5912 0922 8403 4215 1803 6962 9799 1919 714

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oloví v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 04320 41921 65123 51025 62323 57726 13429 72233 37934 103
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4705 0775 5256 0616 8576 3565 1885 7476 7707 358
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2274 7384 7814 5395 1764 1555 9316 7188 8307 941
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 2618 7249 70511 18511 65211 40313 26515 27715 89615 928
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7927727747947897687337927061 361
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 838262677564809609491 142
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2101 0268048641 074830937227228374

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8771 8211 6861 5171 1801 8001 8784 1912 8534 773
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7037606944761976577491 0771 4371 568
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0809779591 0309598989271 053919848
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 92212222367344
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8581319222442002 0591302 013

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 6551 5912 0922 8403 4215 1803 6962 9799 1919 714
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 0551 5912 0922 8403 4214 0552 1672 7298 1677 075
Investiční dotace
Investiční dotace 3 60000001 1251 5292501 0242 639

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3911222102274034351 1511 6601 023858
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3911222101274034351 1511 6601 023858
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 34523 66029 52319 63334 18126 67541 13449 77641 89654 044
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 34519 18419 07619 15721 71420 28620 93430 42834 52838 451
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 04 47610 44747612 4676 38920 20019 3497 36815 593

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.