V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Olešnice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 42714 53417 47241 36117 42531 00924 13226 67231 37928 834
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 56110 10611 76013 36714 07413 75615 50518 09720 78721 565
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9861 2511 2411 1751 1009649511 1661 7042 214
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 982835574 7606282 2981 7501 8191371 553
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7832 8943 91422 0591 62313 9915 9265 5908 7513 502

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Olešnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 45310 02411 37112 90313 98113 39514 82117 47620 10720 586
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0672 1502 7273 1933 7813 4562 8393 3103 9774 341
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0432 3112 3982 4222 5942 2953 2763 9225 2374 724
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0574 2364 8585 9506 2396 2867 3298 8929 4199 473
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7397787797217697557407247761 304
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 58606364565455501553535
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 489489546553543550582128145208

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9861 2511 2411 1751 1009649511 1661 7042 214
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 169619486357323242176384508972
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 812632755771774722686773811882
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10000000332233
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 400473090954127

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7832 8943 91422 0591 62313 9915 9265 5908 7513 502
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7831 4491 2521 7961 3637 5361 8224 1172 658786
Investiční dotace
Investiční dotace 07 0012 66220 2632606 4554 1041 4736 0932 716

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 982835574 7606282 2981 7501 8191371 553
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 98283574 7606282 2981 7501 8191371 553
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 005000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 60915 87533 25926 15621 29826 03425 46720 93331 68534 991
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 8019 7308 21510 76410 09818 25211 68616 62220 40418 631
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 8086 14425 04415 39211 2007 78213 7824 31011 28116 360

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.