MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Olešnice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 53417 47241 36117 42531 00924 13226 67231 37928 83417 798
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 10611 76013 36714 07413 75615 50518 09720 78721 56511 192
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2511 2411 1751 1009649511 1661 7042 2141 681
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2835574 7606282 2981 7501 8191371 55390
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8943 91422 0591 62313 9915 9265 5908 7513 5024 835

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Olešnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 02411 37112 90313 98113 39514 82117 47620 10720 58610 232
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1502 7273 1933 7813 4562 8393 3103 9774 3412 070
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3112 3982 4222 5942 2953 2763 9225 2374 7241 832
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2364 8585 9506 2396 2867 3298 8929 4199 4734 611
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7787797217697557407247761 304963
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 606364565455501553535616
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 489546553543550582128145208140

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2511 2411 1751 1009649511 1661 7042 2141 681
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 619486357323242176384508972990
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 632755771774722686773811882493
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00000003322330
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 00473090954127198

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8943 91422 0591 62313 9915 9265 5908 7513 5024 835
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4491 2521 7961 3637 5361 8224 1172 6587861 460
Investiční dotace
Investiční dotace 7 0012 66220 2632606 4554 1041 4736 0932 7163 376

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2835574 7606282 2981 7501 8191371 55390
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 283574 7606282 2981 7501 8191371 55390
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 050000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 87533 25926 15621 29826 03425 46720 93331 68534 99111 948
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 7308 21510 76410 09818 25211 68616 62220 40418 6319 056
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 14425 04415 39211 2007 78213 7824 31011 28116 3602 892

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.