V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Oldřichovice Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 3057 1027 6809 48711 98910 07019 43918 52231 50235 248
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 8724 1734 7115 1698 4849 05518 86217 98328 51230 011
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3392 7772 8683 0713 3883553833882 7874 292
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1500000006889
Přijaté transfery
Přijaté transfery 781521021 247117661193151135856

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Oldřichovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7874 1114 6455 0958 3828 42418 78417 90528 35129 441
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8418881 0941 2581 4431 2591 0141 1581 3571 449
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7869509779339748471 1861 3891 8121 594
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6051 6931 9802 2992 3822 3242 6543 1523 2643 202
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 331333338347342347344345343631
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19131713121411236229239
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2052342392453 2293 63313 57511 62521 34522 325

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3392 7772 8683 0713 3883553833882 7874 292
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 234238242265295300296309341668
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 1022 5362 5952 66783555278116171
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 330000002 2633 393
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 00301383 01003506760

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 781521021 247117661193151135856
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 78152102164117661193151135760
Investiční dotace
Investiční dotace 0001 0840000096

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1500000006889
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1500000006889
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 05613 4754 68711 8995 6295 8585 5054 7877 7548 135
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 0563 7844 1365 6414 9295 8214 8624 7086 4287 677
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 09 6905516 25870036643791 326458

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.