V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Okrouhlo Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 48417 37118 33113 44713 19913 52613 99221 29920 11320 524
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 9818 2179 8949 94110 4309 88311 28313 41216 24916 654
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8422 0611 7311 9742 1752 1652 0952 3732 4902 765
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5464 59405149407472 36267542
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1162 4996 7061 4815451 0715673 1526991 063

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Okrouhla v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8577 5338 7639 61310 4309 88311 28313 23615 52715 983
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5031 7652 0402 3122 6282 4782 0902 4263 0043 265
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4721 7271 8051 7482 0161 6452 4162 8793 9783 569
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6702 8333 6554 3034 5384 5095 3996 5307 1417 160
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6286276276246235926116165961 081
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 50476165596662679693733
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 534534574561566594704105114175

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8422 0611 7311 9742 1752 1652 0952 3732 4902 765
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8861 0617101 0101 0381 1941 1711 3191 3721 472
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 718711730657639652634655654657
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14191615334558
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 224271275292495317285393459628

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1162 4996 7061 4815451 0715673 1526991 063
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1162 4996041 4815451 071567263699336
Investiční dotace
Investiční dotace 006 10300002 8890727

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5464 59405149407472 36267542
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 3264 55401392172 2821052
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2204005010386408057040

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 89312 03716 6577 75912 2699 51713 45517 59813 16821 634
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5498 0637 9657 4245 9226 5827 9188 64310 17812 352
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 3453 9748 6923356 3462 9355 5388 9552 9899 282

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.