MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Okrouhlá Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 3177 7748 69412 34913 4659 34810 83617 27715 3255 841
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3356 6937 1877 6457 4128 0989 90810 86211 2055 525
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3704717445964633716155161 248246
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5402710105100177200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5576104924 1085 5818732125 7212 85270

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Okrouhlé v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3356 3957 0457 6457 1818 0199 64310 69211 0105 317
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8661 5241 8191 9781 7081 5261 8412 1302 3641 127
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4081 4251 3781 5841 2761 8392 2112 8432 6121 013
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5752 8913 2973 4413 5014 1125 0125 1265 2322 551
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 197205198220222200201200342280
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1013319910305318332269
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 279338323412465332727412778

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3704717445964633716155161 248246
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 12277153174513302811
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 236287295258300276336363298137
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2511753382400027
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 97413891481444626712392272

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5576104924 1085 5818732125 7212 85270
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5576104921 4051 30787321290820070
Investiční dotace
Investiční dotace 0002 7034 274004 8132 6520

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5402710105100177200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 54060105100177200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002660000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 4597 06411 21814 10216 0906 3918 25217 47717 5625 269
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 4597 02110 3139 99810 9866 0637 2698 4069 2565 269
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 0439054 1045 1053279839 0718 3060

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.