MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Odolena Voda Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 93 776114 526132 597129 199143 743158 284179 753204 460251 517129 336
Daňové příjmy
Daňové příjmy 80 15086 90098 124106 183103 195114 658131 026150 242169 20684 794
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 9008 9229 73511 48812 60213 19614 33925 53859 30328 470
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5104042479493 2643 0561 9661 5414 016167
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 21718 30024 49210 57824 68227 37532 42327 13918 99315 906

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Odoleny Vody v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 77 40484 13594 496103 37398 775110 225127 532146 440163 15375 971
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 17 89619 91223 25530 48125 07220 85123 80328 62331 30314 969
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 16 10816 65316 76619 45416 07723 34527 41136 68432 99812 798
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 29 35533 74141 19939 87844 04452 18862 20965 97366 18832 209
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 2797 2817 6397 3727 2687 2547 1737 43223 7418 793
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2481 1489427508057455 9146 5567 2655 915
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 5185 4004 6965 4385 5105 8431 0211 1731 6601 287

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 9008 9229 73511 48812 60213 19614 33925 53859 30328 470
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 1584 5244 9985 4105 1495 8905 4766 55022 64211 695
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 9772 5662 5862 2714 6983 7894 3175 62818 5699 228
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2117425641836 8017 8112 687
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 7441 8152 1093 7512 7143 5084 5436 55810 2814 859

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 21718 30024 49210 57824 68227 37532 42327 13918 99315 906
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 13516 13318 1618 26623 23119 59518 07226 66417 2585 373
Investiční dotace
Investiční dotace 812 1666 3312 3121 4517 78014 3514751 73410 533

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5104042479493 2643 0561 9661 5414 016167
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 510404977992 6298582471 1411 246167
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001501506342 1981 7194002 7700

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 84 597114 461122 089107 657130 594165 522121 934155 923195 362123 279
Běžné výdaje
Běžné výdaje 72 03083 34293 17990 16098 494101 020106 370143 659158 56879 301
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 56731 11928 90917 49732 10064 50215 56412 26536 79443 979

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.